آشنائی با عکاسان مشهور جهان : Henri Cartier-Bresson

                                                                           در مسیر رومانی ۱۹۷۵  ـ عکس از هنری کارتیه برسون

 هنری کارتیه برسون از پیشتازان هنر عکاسی در جهان بود و یکی از مشهورترین فتو ژورنالیست های قرن بیستم . عکاسی که نامش در تاریخ هنر معاصر جهان از جایگاه و اعتبار ویژه ای برخوردار است .

نمای اول :  شانتلو . حومه پاریس . تولد برسـون در ۱۹۰۸ .

نمای دوم : آشنایی و علاقمندی برسون به هنر نقاشی در آتلیه عمویش و در سال های کودکی و نوجوانی و سپس عزیمت به پاریس و فراگیری اصول و تئوری های نقاشی در کارگاه آندره لته  .  آشنایی با هنر کلاسیک در موزه لوور  و شناخت جلوه های گوناگون هنر معاصر در گالری های پاریس  .

نمای سوم : پاریس ۱۹۲۴  . پاریس در آن زمان مرکز زایش و راهبری دنیای هنر بود . حتی فوتوریسم ایتالیایی ، اکسپرسیونیسم آلمانی و یا ساختگرایی روسی ، آغازگاهشان پاریس بود  و در سال ۱۹۲۴ با انتشار بیانیه ی سوررئالیسم توسط آندره برتون  که کاوش در جهان رویاها و ناخودآگاه فرویدی را بعنوان محور اساسی خلاقیت های هنری ، در مرکز توجه نویسندگان ، شاعران ، نقاشان ، پیکره سازان و سینماگران قرار می دهد ، برای تولد یکی از پرشورترین و انقلابی ترین جنبش های هنری و ادبی قرن بیستم خود را آماده می کند . رابطه ی برسون جوان با آندره برتون و شرکت در جلسات و نشست های سوررئالیست ها و آشنایی با جمعی از مهمترین نویسندگان و نقاشان سوررئالیست مانند پل الوار ، پیکابیا و ماکس ارنست ، امکانی درخشان برای تکوین جهان بینی و عقاید سیاسی و هـنری اش محسوب می شود .  در جهان هنر ، رویکرد به عکاسی هنوز چندان جدی گرفته نمی شود .

نمای چهارم : ترک پاریس در ۱۹۳۰ و به مقصد افریقا . برسون که در هیاهوی سیاسی و فرهنگی پاریس امکانی برای بروز اندیشه ها و تخیلاتش در نقاشی نیافته ، به طور آزمایشی به عکاسی می پردازد . اقامت در افریقا زیاد طولانی نیست و خیلی زود به علت بیماری مجبور به بازگشت می شود .  در پاریس ضمن ارتباط عمیق تر با سوررئالیست ها ، رویکرد جدی خود را به عکاسی آغاز می کند .

نمای پنجم : سفر به شرق اروپا ، اسپانیا و مکزیک در سال های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۵  .  دستیاری ژان رنوار در فیلم مردم فرانسه و بازی در یکی از فیلم های او در ۱۹۳۶ .  همکاری با لویی آراگون و حزب کمونیست فرانسه در ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۹  . با شروع جنگ دوم : همکاری با واحد فیلم و عکس ارتش فرانسه و  اسارت سه ساله توسط نازی ها و بعد گریز در سال ۱۹۴۳ و پیوستن به نیروهای مقاومت در پاریس  و ثبت دوران اشغال و مبارزه برای آزادی در عکس هایش  . در ۱۹۴۵ نخستین فیلم خود را در باره بازگشت اسرای فرانسوی و مفـــــقودین جنــــگی ، بنـــــــام بازگشــت ،  می سازد .  می گوید : من دوباره خود را به برتون نزدیک احساس می کنم و به نظـــــریه اش یعنی اول از همه زندگی.بعد از آن بود که یک عکاس خبری شدم . 

نمای ششم :تاسیس آژانس عکاسی مگنوم در ۱۹۴۷به همراه رابرت کاپا ، دیوید سیمور و جرج راجر . آغاز سفــر بزرگ به دور دنیا : چین ، هند ، اندونزی ، ایران ، روسیه ، ایتالیا ، کــوبا  .  انتشار کــــتاب تصاویر آنی در ۱۹۵۲ و واژه ای در  مقدمه کتاب ، که شهرت جهانی یافت : لحظه قطعی .  آن لحظه اوج معجزه آسای روانی که ترکیب بندی و احساس و معنای یک صحنه بر هم منطبق شده و حیات ابدی به آن می بخشند . باز جستن فهم یک واقعیت در کسری از ثانیه و تنظیم دقیق فرم های پذیرفته شده به نحوی که به آن واقعیت ، بیان و تشخص ببخشد . تا پایان سال های دهه ۱۹۶۰ ، عکس و پرتره های برسون از کامو ، سارتر ، بکت ، گاندی ، مائو ، استراوینسکی، دالایی لاما، سیمون دوبوار، مارسل دوشان، یونگ ، چه گوارا ، هنری ماتیس ،آندره برتون ، لوتر کینگ و آرتور میلر و ... برای همیشه  در خاطره ی دوســــتداران دنیای هنر و عکاســـی نقش می بندد .

نمای آخر : ۴ آگوست ٢٠٠۴ . منزل برسون در جنوب فرانسه . مرگ ، لحظه ی قطعی  زندگی برسون را در سن ٩۵ سالگی به تصویر می کشد . عکاسی که طی نزدیک به نیم قرن ، زندگی انسان ها را در سراسر جهان توسط دوربین لایکای خود به تصویر کشیده بود . عکاسی از نسل غول ها . غول های هنر در قرن بیستم  . عکاسی که همواره دوست اش داشته ام !

.

  
نویسنده : فرامرز نصیری ; ساعت ٢:٠٩ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٤ فروردین ۱۳۸۸
    پيام ها    +