بخش کامنتینگ: اظهارنظر و پرسش و پاسخ در باره حادثه دماوند

احتمالا برنامه از ابتدا بازگشت از جنوبی نبوده، در غیر این  ‌صورت قرار دادن ماشین در ناندل منطقی نبود. آنگونه که در گزارش آمده شرایط جوی قله خوب نبوده و به نظر می رسد دوستان به صعود قله غربی بسنده کرده و برای فرار از باد و سرما به سرعت از همانجا فرود رفته اند و احتمالا چرخیدن دور کاسه و فرود از جنوبی را ترجیح نداده اند. البته نمی دانم که این تصمیم منطقی بوده یا نه؟ ضمنا نکته دیگری که به نظر می رسد دلیل اصلی حادثه خستگی بیش از حد و تحلیل انرژی در روز صعود قله بوده است. چنانچه طبق گزارش از ارتفاع 5300 تا قله 6 ساعت زمان صرف کرده اند. امیدوارم اصول علمی کوه نوردی روزی در بین کوه نوردان نهادینه شود و اینگونه شاهد از دست رفتن عزیزان و سرمایه های این کشور نباشیم. ( حسام نویسنده وبلاگ قله های مه گرفته) 

 

خیلی عجیبه.چرا از خود کاسه نرفتن سر مسیر جنوبی؟ چرا باید اینهمه راه بیخودو دور بزنن.به نظر من این دوستان از زیر قله دور زدن و به قله نرسیدن .چون از کاسه راحت میشه رفت تو مسیر جنوبی ( هم‌نورد)

 

با سلام خدمت شما جناب نصیری
در مورد سوال اول بله ماشین ما ناندل بود و از همان ابتدا قصد برگشت از مسیر جنوبی را داشتیم زیرا مسیر یادل داغ طولانی می باشد و یال جنوبی برای برگشت مسیر بسیار راحت تریست.
در مورد پاراگرافی که از گزارش کپی کرده اید، عبارت "از درون مخروطی" مربوط به توضیحات عکس بالای پاراگراف می باشد که در هنگام گذاشتن متن گزارش روی سایت به ابتدای پاراگراف بعد منتقل شده( که اکنون اصلاح شده است). در حقیقت ما درون مخروطی نرفته و از همان نقطه ای که به قله رسیدیم، شن اسکی جنوبی قابل مشاهده بود و به همین دلیل به آن سمت به راه افتادیم.
در صورتی که به درون مخروطی رفته بودیم حق با شما بود و راحت ترین مسیر رفتن به قله جنوبی و بازگشت از مسیر تپه گوگردی بود.
مسیری که انتخاب کرده بودیم روز بعد ادامه دادیم و به بارگاه سوم رسیدیم در نتیجه مسیر انتخابی ما درست بود.
با توجه به سرمای شدید هوا باتری جی پی اس و دوربین عکاسی تخلیه شده بود و امکان ثبت مکان مرحوم نادعلیان وجود نداشت. ( ادیب یعقوب زاده )

 

در موقعیت اجرای زمستانی چنین برنامه ای و همچنین طولانی و خسته کننده بودن صعود ، به نظرم تصمیم درست آن بود که کاملا به طرف تپه گوگردی و شن اسکی های مسیر جنوبی که برایتان حتی " قابل مشاهده" بود می رفتید. مسیر نرمال جنوبی کاملا می توانست تضمین کننده ی فرود امن و بدون حادثه ی شما به بارگاه سوم باشد و اتفاقا بروز حادثه و سانحه ی سقوط و مرگ کریم نادعلیان به صراحت اشاره به غلط بودن تصمیم انتخاب مسیر غیرمعمول و با تعداد زیاد یخچال و برفچال های یخ زده دارد. بنظرم بروز سانحه در این مواقع برای درستی یا نادرستی یک تصمیم وجه تعیین کننده تری دارد تا تاکید بر سالم رسیدن شما به بارگاه سوم . بهرحال این نظر شخصی من است و بار دیگر لازم می دانم از توضیحاتی که برایمان نوشته اید تشکر کنم. (فرامرز نصیری)

 

می‌شه بیشتر توضیح بدید چطوری از بخش شمال‌غربی قله سن اسکی جنوبی پیدا بود؟
حتی اگر قله دماوند دارای چنین وسعتی هم نبود باز هم بدلیل خرابی هوا (آنچه در عکس آمده) دیدن شن اسکی محال است! ( علیرضا )

 

باتشکر از شجاعت در گزارش نویسی جناب یعقوب زاده ,از نکات مبهم گزارش(برای ما)اینکه گرفتن نبض در شرایط  سرماوباد شدید چگونه بوده که  به فوت آنی آن مرحوم اطمینان پیدا کردن؟ ( بی نام )

 

محض اطلاع آقای یعقوب زاده: بین یال داغ تا یال جنوبی یال‌های لش بوم -غربی-چالچال-جناقی و لومر قرار دارد و به هیچ عنوان امکان دیده شدن شن اسکی جنوبی (نه از روی قله غربی و نه از مسیر سرداغ) وجود ندارد.به نظرم با توجه به دشواری مسیر فرود دوستان قبل از صعود قله تصمیم به این تراورس اشتباه می‌گیرند. یک موضوع دیگر:با وجود دستکش پر چگونه اینقدر سریع نبض را گرفتند و با اطمینان متوجه مرگ نادعلیان شدند؟ ( همنورد)

 

برادر عزیز این مخروط مورد نظر که می گویید 4 تا 5 متر از قله غربی ژایین تر است  و نهایت 5 دقیقه تا رسیدن به یال جنوبی راه می باشد.لطفا اشتباهات را بپذیرید و فرا فکنی نکنید. ( ابوالفضل )

 

با فرض اینکه  تیم از سمت غرب به لبه ی کاسه رسیده باشد آقای نادعلیان از منتها الیه سمت غرب تپه گوگردی اقدام به فرود کرده یعنی همان محلی که تابستان برای فرار از گوگرد از آن صعود میکنند اما به موقع و به اندازه کافی به سمت شرق یعنی منتها الیه جنوب شرق تپه گوگردی و انتهای یال جنوبی تراورس نکرده و ناگهان روی برف های باد خورده و بسیار لغزنده ی دره ی زیر تپه گوگردی قرار گرفته و به احتمال زیاد به دلیل وزش باد و کولاک و کاهش دید در یک لحظه و خستگی و کلافگی ناشی از طوفان در تشخیص لغزنده بودن سطح برفی دچار اشتباه شده و با اولین قدم سر خورده است ... و محلی که آقای یعقوب زاده روی عکس هوایی مشخص کرده اند به گفته خودشان احتمالی است و به نظر من خیلی غرب تر از محل واقعی می باشد ..  بنظرم باقی مواردی که دوستان مطرح میکنند مثل گرفتن نبض و دستکش پر و ... مسائل حاشیه ای هستند و مطرح کردن آنها شایسته و اخلاقی نیست .. اصل بر صداقت است . ما مسئول بی صداقتی دیگران نیستیم .. خود می دانند و وجدان خود !! ( یک آشنا )

 

با سلام خدمت جناب نصیری عزیز و ممنون از اظهار نظر و کامنت‌های دوستان و عرض حسته نباشید خدمت آقای یعقوب‌زاده و همنورد دیگرشان که بنام حمید معرفی شده و طلب آمرزش برای شادروان نادعلیان از در گاه ایزد متعال، بنظر من باز شدن ابعاد ماجرای این صعود صرفا" باید جهت عبرت گیری از دقایق آن برای صعود های آینده باشد. لذا اگر نکته‌ای عنوان می شود در این طریق می‌باشد . گزارشگر محترم بهر دلیل به قسمت‌های اساسی  یک گزارش غمض عین فرموده که به چند نکته آن اشاره می‌شود:از مبدا برای چند روز  تدارک دیده بودند؟ سر پرست تیم چه کسی بوده؟ آیا در تدارک قبل از حرکت  پیش بینی 3 شب مانی در ارتفاعات 3900 و 4700 و 5300 شده بود؟و ...بنظر من روشنگری در موارد یاد شده میتواند مانع توالی آتی باشد. و الا بد‌بین‌ترین افراد نمی‌تواند کوچکترین ظنی در مورد اهمال  و یا عدم کمک همنوردان  به همراه مصدوم خود  در آن شرایط سخت ندارد. منتهی در آن شرایط سخت  و تحلیل انرزی و شوک عصبی ناشی از حادثه برای یک همنورد  و عدم فرمانبری عضله از مغز،بروز پاره ای اشتباهات  و تصمیم گیری نا صواب را ایجاب می نماید. ( محمد حبیبی ) 

 

با سلام خدمت آقای محمد حبیبی
از مبدا برای 3 شب مانی تدارک دیده بودیم که البته مقداری غذای اضافی و کپسول گاز برای شرایط خاص که نیاز به شب مانی اضافی بود همراه داشتیم. ولی تصمیم ما شبمانی سوم روی قله بود که به دلیل هوای خراب روز دوشنبه مجبور به شبمانی در ارتفاع 5300 شدیم.
سرپرست برنامه آقای نادعلیان بود. ایشان تجربه صعود و تلاش روی قلل هیمالیا را داشتند و سال قبل بالغ بر 18 بار دماوند را صعود کرده بودند. (ادیب یعقوب زاده)

 

من واسم یه جاش مبهمه
اونم اینه که چه دلیلی وجود داره  که وقتی تصمیم بازگشت از جنوبی رو دارید ماشینتون رو در ناندل بگذارید؟احتمالا در طول مسیر تصمیم به شبمانی گرفته اید؟ (سارا)

 

بعضی مطرح می‌کنن که چرا ماشین رو ناندل گذاشتن اگر می‌خواستن از جنوبی برگردن؟  لازم دیدم یه تجربه شخصی رو عنوان کنم شاید این سئوالی که به نظر من لزومی نداره اینقدر بهش تاکید بشه رو بتونه توجیه کنه . یکبار چند سال پیش قصد صعود زمستانی شمالی و بازگشت از جنوبی رو داشتم. مشابه طرز تفکر این دوستان، ماشینمو بردم قرارگاه رینه و با آقای فرامرز پور رفتم ناندل. هوا خراب شد و پس از 3 شب مانی در جان پناه دوم همچنان هوا برای صعود با شرایطی که من داشتم  مناسب نبود و روز پنجم برنامه - روز چهارمی که جان پناه دوم بودم- به ناندل بازگشتم و مجددا مجبور شدم با آقای صالحی به رینه برگردم. بدید ترتیب کلی کرایه ماشین دادم. بعد از اون برنامه همیشه برای اجرای چنین برنامه هایی به سبک آلپی که محل شروع و پایان برنامه متفاوت است همیشه با ماشین به مبدا صعود می‌رم و بدین ترتیب روز اول برنامه هم برای تهیه وسیله نقلیه زمانی از دست داده نمی‌شه. اگر برنامه اجرا شد و به نقطه انتهایی رسیدم که اونجا به هر حال ماشینی برای بازگشت پیدا خواهد شد ( بی نام )

 

  

  
نویسنده : فرامرز نصیری ; ساعت ۱٠:٢٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٠
    پيام ها    +